“Jätkän pitäis tehdä gradu Tinderistä!”
Puolihuolimattomasti
huumorilla heitetty kämppiksen lohkaisu saikin lopulta hieman laajemmat
mittasuhteet. Suoritan opintojeni maisterivaihetta yliopistolla ja gradun
tekeminen tuli kaiken aikaa ajankohtaisemmaksi. Kytemään jäänyt ajatus
Tinderistä gradun aiheena eskaloitui erään luennon aikana miellekartaksi
muistiinpanovihkon sivulle ja johti lopulta PowerPoint-esityksen lähettämiseen
mahdolliselle ohjaajalle. Ohjaaja näytti idealle vihreää valoa ja mainitsi
aiheen olevan mielenkiintoinen, innovatiivinen ja vähän tutkittu.
Hyvä tietää, sillä nyt aihe on lyöty lukkoon. Teen maisteriopintojeni pro gradu-tutkielman Tinderistä. Nettideittisovelluksesta. Pinnallisesta, puhuttavasta ilmiöstä, joka on mullistanut parisuhdemarkkinoita. Idea tästä blogista syntyi alustavaa tutkimussuunnitelmaa tehdessäni, kun mietin mahdollisia tutkimusmenetelmiä. Laitoin koemielessä omaan Tinder-profiiliini tekstin ”Teen gradua Tinderistä :).” Profiiliteksti onkin poikinut hyviä keskustelunavauksia, jossa naisten ensireaktio on etupäässä ollut epäuskoisuus ja hämmästely.
Teen
minä!
Koska
aihe selvästikin herätti mielenkiintoa, ajattelin käyttää blogia kanavana
ideoiden ja kokemusten keräämiseen, mielenkiintoisten haastattelukohteiden
etsimiseen ja yleismaailmalliseen höpinään ja ääneen ihmettelyyn koko
Tinder-ilmiön ympäriltä.Kokemuksia selvästi on kertynyt ja niistä halutaan myös kertoa.
Tarkoitus
olisi miettiä samalla, mitkä teoriat sopisivat aiheen käsittelyyn ja kuinka
tutkimuksesta saisi mahdollisimman mielenkiintoisen ja kattavan – ilman, että
aihe räjähtää täysin käsiin. Alun perin ideana oli tutkia itsensä markkinointia
sosiaalisessa mediassa, vertaillen keskenään LinkedIniä ja Tinderiä. Eli
millaisia markkinointikeinoja ja eroavaisuuksia kahdella eri sosiaalisella
medialla on, kun toisella tähdätään työmarkkinoille, toisella taas
parisuhdemarkkinoille. Olimme kuitenkin ohjaajan kanssa sitä mieltä, että aihe
sopisi ennemmin väitöskirjan kuin gradun aiheeksi, joten toinen oli karsittava pois.
Jäljelle
jäi se ei-niin-virallinen markkinointikanava. Tutkimuskysymykset pyörivät
kuitenkin itsensä markkinoinnin ja –esittämisen ympärillä, ja miten teknologia (eli
Tinder) vaikuttaa parinmuodostukseen. Todennäköisesti näkökulmat tulevat
muuttumaan vielä moneen otteeseen tutkimusprosessin aikana.
Blogissa
en liiemmin tule käsittelemään omakohtaisia kokemuksia, vaan tätä kirjoittelen
etupäässä ”tutkimusmielessä.” Kuitenkin kirjoitusten tyylin ei ole tarkoitus olla kovinkaan akateeminen. Ja toki Tinder-profiili minulla oli jo ennen
graduaiheen keksimistä. Tarkoituksena on ehkä jossain vaiheessa poistaa
nykyinen profiili ja laittaa jo oletuskuvaan tieto tästä projektista.
Nyt
sitten koetellaan akateemisia rajoja ja rikotaan mahdollisesti jäätä aiheen
tiimoilta. Paljoa Tinderiä ei ainakaan Suomessa
- jos koko maailmassakaan – ole tutkittu, mutta ainakin toistaiseksi
sovellus tuntuu ihmisiä puhuttavan. Pyrin palaamaan viikoittain asiaan
kertomalla kokemuksia siitä, mitä kaikkea empiirinen tutkimus on tuonut
kentällä vastaan ja miten työ ylipäätään etenee. Tämä teksti on alustavan
tutkimussuunnitelman jälkeen ensimmäinen virallinen dokumentti siitä, että
gradu on todellakin aloitettu! Enää ei peräännytä.
Ei. :)
* Kuvat ovat Tinder-parien kanssa käydyistä keskusteluista
yksi hälläväliä-tutkimus lisää verovaroilla, mikäs siinä
VastaaPoistaAika tosiaan näyttää tulosten hyödyllisyyden. Itselle tämä on välietappi maisterin papereita varten ja mahdollisesti jopa keino työllistyä. Yllättävän paljon on tuntunut aihe tähän asti ihmisiä kiinnostavan.
VastaaPoista