Tinder

Tinder

perjantai 9. tammikuuta 2015

Itsensä markkinointia vai selfie-kusetus?



Yksi graduni keskeisimmistä käsitteistä tulee olemaan itsensä esittäminen ja markkinointi digitaalisesti – Tinderin tapauksessa mobiilisovelluksen avulla. Yksi blogini tavoitteista taas on tutustua mielenkiintoisiin ihmisiin Tinder-ilmiön ympäriltä. Tämä sai hyvän startin, kun täyden kympin naista Tinderin ja bloggauksen avulla metsästävä Sami tuli Jyväskylän reissullaan vaihtamaan muutaman ajatuksen Tinderistä.

Sami Kympinmestästäjä on tällä hetkellä Suomen mittakaavassa ehkä paras esimerkki siitä, kuinka itsensä voi sosiaalisen median avulla tuotteistaa Tinder-ilmiöksi. Itse Tinder-tilin ja bloggauksen ohella Sami markkinoi projektiaan mm. Facebookissa ja Instagramissa, joten some-kenttä on hyvin hallussa.



Viskilasien äärellä käydyissä keskusteluissa  nousi esille ennen kaikkea yksi markkinoinnin keskeisimmistä kysymyksistä – massasta erottuminen. Voisi sanoa, että tässä Sami on henkilöbrändäyksellään hienosti onnistunut. Tinder-profiili herättää mielenkiinnon, ohjaa blogin pariin, mutta ei missään vaiheessa paljasta liikaa, vaan säilyttää tietyn mystisyyden kuvan. Vastapuoli miettii väkisinkin, minkälainen tämä ihminen todellisuudessa onkaan.

Tästä päästäänkin oman graduni aihepiiriin eli itsensä esittämiseen ja verkkoidentiteettiin. Miten digitaalinen minä kohtaa todellisen minän? Tinder-profiili kun ei välttämättä olekaan peilikuva todellisuuden henkilöstä. Sami on sivaltanut sangen osuvasti aiheesta keskustelua herättäneessä kirjoituksessaan Selfie-kusetus.

Tähän ilmiöön on kyllä valitettavasti itsekin Tinderin parissa törmännyt, sillä ainakin naiset ovat varsin taitavia ottamaan itsestään parhaita puolia korostavia kuvia. Samaan hengenvetoon täytyy ”platonisen Tinder-tutkijan” ominaisuudessa todeta, että saattavathan miehetkin sortua kyseiseen taktiikkaan. Siitä vain ei itsellä ole kokemusta.

Tinderin Platon



Ennen varsinaisen tutkimussuunnitelman lukkoon lyömistä pyörittelin ajatusta Tinderin ja LinkedInin vertailemisesta. Samalla tavalla kuin työnhakuun tarkoitetun profiilin (CV) tulisi auttaa työmarkkinoille pääsyssä, voidaan Tinderissä tähdätä rakennetulla (tai lavastetulla) profiililla parisuhdemarkkinoille. Kuitenkin profiili on vain ponnistuslauta todellisen minän esittämiseen, joten virtuaaliminän tulisi edes jollain tasolla korreloida todellisuuden kanssa. Innovatiivinen, toimiva CV tai mielenkiintoa herättävä Tinder-profiili auttavat erottumaan massasta, mutta työhaastattelussa tai treffeillä lupauksia tulisi pystyä lunastamaan.

Onhan tietysti kaiken maailman valelääkäreitäkin olemassa ja jumalaisilla puheenlahjoilla supliikkimies (tai –nainen) voi ehkä Tinder-treffeillä pelastaa selfie-kusetuksen aiheuttaman pettymyksen. Silti uskon, että lähtökohtaisesti digitaalinen minäkuva on fiksumpaa rakentaa todellisten ominaisuuksien pohjalle. Ehkä tutkimusprojektini aikanaan tuo vastauksia siihen, mikä on tehokasta itsensä markkinointia ja milloin syyllistytään selfie-kusetukseen. Toisin sanoen, missä veteen piiretty viiva verkkoidentiteetin ja todellisuuden rajalla kulkee.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti